Tin Besar

Tin Tong

Selasa, 9 November 2010

Orang Kuat

Insan 1 - Inilah kuat tuan! Sekali makan
dia habis 5 pinggan.

Tuan Pengarah - Ini kuat? Ini bukan kuat,
ini gelojoh 'pandai'. Hang Tuah pakai
sepatu?? Sudah! Panggil
orang lain pulak untuk casting.

Mangsa - (sambil menggeletar kakinya)
Tuan, kalau saya tak boleh jadi Hang Tuah
pun... tak apalah...
Kasilah saya jadi Hang Jebat.


Tuan - Hang Jebat? Mampus aku!
(sambil tepuk dahi) Sudah, kau boleh pulang.


Insan 1 - Saudara... saudara jangan sedih.
Tuan director memang selalu angin satu
badan. Tapi dalam hati dia baik.

Mangsa - Encik, kalau tak boleh jadi Hang Jebat
pun... tak apalah. Kasilah saya jadi Hang Kebun!


Insan 1 - Haa... Hang Kebun tak da lagi penggantinya.
Tapi kalau nak jadi Hang Kebun, tak boleh pakai keris!
Musti pakai cangkul... : )


Mangsa - Cangkul pun, cangkullah...

Insan 1 - Mari ikut saya!


Ini adalah antara dialog favourite aku. Walaupun banyak kelakar dalam filem Seniman Bujang Lapok ni, banyak mesej-mesej tersirat dan pengajaran yang kita boleh ambil.
Kita hendaklah jadi generasi yang meneliti-dalam berhibur. Ada paham? Tak paham tanya ya...

Sekian.

Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk