Tin Besar

Tin Tong

Khamis, 30 September 2010

Sudut Cip Cerpen - Round Table

Satu badan persatuan membincangkan mengenai hal yang terjadi antara mereka dalam mesyuarat yang dijalankan, baru-baru ini...

Mereka menggelarkan diri mereka KA TA'.

Di dalam mesyuarat, panggilan seumpama ini digunakan(panggilan yang merujuk pada pangkat seseorang Ka Ta' dalam organisasi ini.).

2 3 masalah timbul ekoran dua mamat yang asyik betelagah menyambungkan tali yang putus.

Pengerusi Persatuan Katak membuat pusingan meja (round table ler) , untuk mendapatkan jawapan dan pandangan daripada ahli badan persatuan tersebut...

Macam-macam pandangan, fe'el, kritikan dapat disaksikan dalam mesyuarat yang tampaknya, takkan berkesudahan....

Dengan kuasa veto PENGERUSI PERSATUAN KATAK, dia menghentikan perbalahan antara mereka.

Seraya berkata... , 'Baiklah hadirin! Tolong bertenang, Ka Ta' - Ka Ta' sekalian' .


Semua menjadi diam dan membisu. (Mereka agak hormat padanya.)


'Baiklah... Setelah semua Ka Ta' - Ka Ta' sekalian berbalah atas perkara kecil... Saya akan buat kesimpulan...! '


Semua mengangguk-angguk.


'Saya harap, Ka Ta' sekalian peka dan tidak terburu-buru. Sebenarnya, tali itu boleh disambung andai kamu semua... Ka Ta' s bersatu hati... bersatu suara... bersatu tenaga... bersatu...! tanpa telagah...'


Semua tunduk malu. (Ka Ta' yang paling berlagak pun tunduk dan rasa terpukul)


'Saya harap sangat, lepas ni, dalam meeting, ataupun di luar sana, kamu semua Ka Ta' s ni, hiduplah harmoni. saling tegur-menegur, hormat-menghormati, bantu-membantu sesama insan...'

'Dan kamu, Ka Ta' Fulun dan Ka Ta' CaKang... Janganlah berbalah lagi. Saya nak tengok kamu berdua, satukan tali itu... dalam... next meeting... Paham!?'


Jawab dengan takut-takut dan patuh.


'Paham, Pengurusi Ka Ta', jawab Ka Ta' Fulun.

'Err... err, paham tuan.. Eh, paham Pengurusi Ka Ta'... Saya janji, saya takkan kutuk dan cakap belakang lagi kalau tak berjaya sambungkan tali ini....' , ucap Ka Ta' CaKang...

Pengerusi Ka Ta' = 'Baiklah, saya tangguhkan mesyuarat kita dengan tasbih kifarah dan Surah Wal-As... '


Semua Ka Ta' s mengambil iktibar daripada mesyuarat itu.



To be continue...



Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk