Tin Besar

Tin Tong

Khamis, 14 Januari 2016

Ku Berlayar Tanpa Angin

Seperti tiada arah dan tujuan. Dalam kekalutan yang ada ini, perlulah bingkas dalam meneruskan hidup. Jangan risau, kecewa pada manusia hanyalah sementara, tetapi kecewa di hari muka lebih menyedihkan. Pernah suatu ketika, teman memujuk diri dengan berjalan sejauh mungkin. Kalau tidak kerana penat dan pening tak tentu arah tujuan, teman akan teruskan berjalan. Bagi teman, itulah cara untuk merembeskan keluar segala kekusutan yang ada. Dah diri terasa petak, why not have some rest for our own right?

Tidak salah untuk meletakkan diri pada ruang rehat yang optimum. Yalah kan, siapa yang memahami kita seadanya selain Allah? Mungkin manusia yang ada disekeliling juga sampai suatu masa nanti akan pergi meninggalkan kita dan sudah bosan dengan corak pemikiran kita. Apa yang ada, kekuatan rohani kita untuk terus bersemangat menempuh hari-hari yang mendatang. Namun begitu, jangan kamu lupa ada insan yang mungkin memerlukan kita untuk menyuntik semangatnya kembali. Andai dapat dikenalpasti insan itu disekelilingmu, ayuh bingkas bantu dia.

Bantulah dari sudut apa sekalipun, yang penting dapat ukir kembali senyuman diwajahnya. Macam RKI sekarang, ada sorang rakan yang menghilangkan diri. Sudah lama... dan RKI masih mencarinya hingga kini. Risau sebenarnya disebabkan beberapa perkara yang tak perlulah dinyatakan disini. Isi utamanya adalah misi untuk cheer up dia seadanya, sebab rasa rugi sangat, dia seorang yang berpotensi untuk pergi lebih jauh. Macam RKI juga punyai certain hard time yang sukar dibendung juga, lately. Apa yang buatkan genggaman itu teguh untuk bingkas bangun adalah dengan simulasi memberi semangat pada diri sendiri. Itu antara satu kunci kejayaan RKI buat masa ni. Dan jangan pula kamu terus-terusan merisaukan soal cakap-cakap manusia yang tak kesudahan itu. Cukup sekadar ambil pesan baik dan buruk itu untuk proses muhasabah diri nanti.

Ku berlayar tanpa angin~
Tak menentu arah dan tujuan~
Mencari sang permataku~
Yang menghilang tenggelam~
(Hidup Tanpa Cintamu, Nidji, 2014, Indonesia)

Untuk teman dan seluruh pelawat Taman Ruangan Konklusi Idea, ayuh semangatkan diri kita! :)

*Petak : Adalah kata seerti seumpama stress / kecewa / bengang yang digunakan oleh kamus RKI. :P

Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk