Tin Besar

Tin Tong

Isnin, 17 Julai 2017

Seminggu Ramadhan di Singapore Yang Lalu

Genap seminggu RKI kembara di tanah seberang Malaysia ini membawakan sebuah perasaan yang menarik. Dengan berbekalkan sedikit pengalaman merantau sebelum-sebelum ini, RKI layankan perasaan di negara orang. Kebetulan pula kebanyakan perkara dah 'fly' dari hidup RKI, jadi teruslah seorang diri melakukan tindakan yang unik. Segalanya pantas berlaku. (Fly disini merujuk kepada relationship, kerjaya dan isu persahabatan).

Bertitik-tolak pada pelbagai aspek, maka diri ini pun menyusun perancangan hidup seterusnya; kembara sambil mengutip secebis rezeki. Walaupun mungkin untuk masa yang terhad, tetapi aku yakin bahawa percaturan kali ini membawa pada ruang baru dalam hidupku. Kita sebagai manusia akan sampai satu tahap di mana perlu berikan ruang dan peluang peribadi untuk kita mengorak langkah majukan diri. Peak of life sometimes compress our feeling. Dan apa yang menjadikan kita lebih lega adalah, apabila keadaan yang menekan itu berjaya diatasi dengan cara yang santai, tidak terlalu petak dan tidak terlalu longgar untuk dibiarkan.

Begitulah senario hidup yang dilalui ketika itu, seminggu Ramadhan di Singapura. Sementara kini (di dalam bulan Syawal), kepelbagaian budaya, corak berfikir disamping pergaulan dengan teman-teman daripada Nusantara sudah cukup membuatkan RKI menyerap semangat 'kerukunan Asia Tenggara'. Mana tidaknya, tak lama lagi kita bakal menghadapi temasya sukan SEA 2017 Kuala Lumpur... kita akan menjadi tuan rumah kepada negara-negara Asia Tenggara yang lain dan sudah semestinya kita perlu mempersiapkan diri dengan keazaman, sikap toleransi dan mesra kepada pengunjung yang bakal hadir. Seiring dengan diri ini yang sempat berkenalan dengan rakan-rakan daripada Singapura, Indonesia malah Malaysia sendiri memberikan satu rangsangan positif untuk teruskan hidup.

Memang tak dinafikan bila kita kembara dalam tempoh yang lama, kita akan mula merindui dan menghargai tanah kelahiran kita sendiri. Begitu jualah aku yang sudah mula merindui makanan-makanan di Malaysia. Dan bercakap mengenai ini, terngiang-ngiang kata-kata seorang teman, "Bila kau duduk lama di luar negara, kau akan rasa lebih patriotik". (Walid Ali, 2016) Nah, aku tak nafikan, malah turut bersetuju dengan kata-kata ini. Mungkin ada kemajuan dan kelebihan yang ada di negara orang dari sudut matawang, prasarana, sikap masyarakat dan sistemnya, tetapi dari sudut yang lain pula, akan terjentik secara halus ke dalam diri kita persoalan mengenai tanggungjawab untuk kembali menabur bakti pada negara kita. Itulah senario yang dialami pada hemat RKI, sesuatu yang agak penting untuk diberikan perhatian apabila berada di negara sendiri.

Mungkin coretan kali ini sedikit formal dengan Ruangan Konklusi Idea yang selalunya terdedah dengan topik yang santai tetapi inilah norma hidup. Kadangkala bila sampai masanya, kita pasti mempunyai sesuatu yang ingin diluahkan. Sesuatu yang terbuku dan tergumpal dalam diri tetapi tidak dapat disampaikan kepada khalayak umum kerana khuatir ada antaranya yang akan keliru dengan bual bicaranya. Untuk RKI, disinilah ruang dan peluang yang ada untuk diri ini salurkan pandangan yang ada berdasarkan pengalaman daripada memerhati, mengalami seterusnya meneliti corak kehidupan. Sampai di sini saja, "teruskan mengembara, hikmah... ada di mana-mana".


*Jangan lupa tinggalkan komen anda di bawah ya. Selamat tidur semua.  

Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk