Tin Besar

Tin Tong

Isnin, 19 November 2012

Gaza Selesa Tiada

Salam keamanan buat seluruh manusia yang cintanya dalam pada kedamaian. Sekalung penghargaan dan tahniah kepada kalian kerana masih terus berusaha menyebarkan suara damai di seluruh ceruk-ceruk alam baik di hutan, di pinggiran sungai, di kota, di desa serta di mana-mana sahaja. Taman RKI mendoakan kesejahteraan, moga-moga Tuhan memberkati.


Kawan-kawan, apa pandangan kamu pada rakan-rakan kita di Gaza? Kasihan? Menyayat hati? Hakikatnya bukan mudah, aku sembunyikan gulana gundah, inilah antara bait-bait lagu daripada Malique featuring Black, Teman Pengganti. Ya, itulah hakikat yang harus kita alami tapi susah kita nak percaya. Setiap hari, dibom, setiap hari tak cukup makan, dan kalau bernasib baik pun mereka berkemungkinan sempat rehat bersolat dengan tenang di rumah ketika Isya' sebelum Subuh tiba, sebelum dibedil lagi peluru-peluru pilu.


Kawanku semua, baik yang di laman mahupun di taman, teman ingin mengajak kamu semua ke taman fikiran. Taman di mana kita bersama, termenung sejenak mengenangkan nasib dan masa depan mereka. Bayangkan andai kita yang sedang lalui perkara itu. Barangkali mungkin kita dah tak lalu nak menjamah sekeping roti canai di kedai-kedai ekslusif mamak, apatah lagi meneguk air Milo daripada kedai 7 Eleven. RKI ada terbaca status-status di facebook dan twitter mengenai komen segelintir pihak terhadap usaha boikot produk yang menjana kepada gerakan membedil Gaza ini. Ada yang sokong untuk boikot, ada yang bangkang dan tak kurang juga ada yang kritik secara positif dan secara negatif.

Fitrahnya manusia memang begitu. Mengkritik dan mengatakan sesuatu yang luar batasan jangkauan tenaga mereka. Apa-apapun, itulah hakikat yang kita patut terima. Cuma saya ingin membawa anda ke suatu taman yang lebih indah iaitu taman husnu zon iaitu taman berfikir secara baik. Kita tanamkan fikiran positif pada mereka yang mahu melakukan sesuatu untuk misi kemanusiaan ini. Kita bagi sokongan, dorongan pada mereka. Kalau kita dah yakin sebenar-benarnya yang agenda segelintir pihak ini mungkin ada yang terpesong, barulah kita tegur, kita bimbing, kita nasihati dan cadangkan mereka kembali pada fitrah.

Jadi apa kalian rasa pabila santai di taman husnu zon? rasa atau tidak ketenangannya? Hal itu terpulang kepada kamu, dia, mereka, kita, rasainya bagaimana. Seperkara lagi teman nak kita ingat kembali, sedang Israel membedil Gaza, jangan lupa saudara-mara kita di Rohingya, di Syria, di selatan Thai dan banyak lagi tempat yang masih memerlukan doa kita. Ayuh, kita berdoa dan lakukan sesuatu kerana Allah. Teruskan misi keamanan dan kemanusiaan ini. Biar bertindak bijak, asal tak dipijak.
 

Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk