Tin Besar

Tin Tong

Sabtu, 11 Ogos 2012

Kejutan dari Lelap

Akibat kepenatan tadi, aku tertidur selepas mengalunkan irama Qalamullah. Aku baring lantas mata pun melabuhkan sauhnya pada kelompak pasangannya. Selesai terpejam, aku dibawa perlahan-lahan ke dalam dunia separa sedar. Ya! Dunia separa sedar. Kesemuanya hitam saja, tapi yang sangat seronok asbabnya aku dapat rehatkan badan dan paling penting, minda aku. 

Hitam yang makin kelam, jiwa makin mendalam. Aku rasa tenang. Nikmatnya dapat tidur dan berehat sebegini. Aku lama dah tak dapat merasa nikmat tidur tu sebenarnya. Aku pun tak tahu aku dapat tidur berapa lama. Namun yang pasti, kurang daripada sejam. Masanya singkat, diiringi pemakaian kain pelikat. (eh apa kau merepek ni mat oii?) Haha. Saja bagi anda semua rasa macam nak makan keju bertemankan roti sandwich. Aku tidur dan tidur.... Dalam gelap dan tanpa mimpi.

Tiba-tiba, zapppp! Keluar cahaya putih umpama skrin laptop. Dan, disana hadirnya suatu web chatting seakan aku kenali. Aku jadi terkejut kerana nama yang aku kenali untuk berbual di laman chat itu timbul lantas seakan memanggil aku untuk melayari internet sekarang juga. Tertera tulisan "Amin" pabila dia menegurku melalui chat. (masih dalam mimpi okay.) Aku kemudian tersentak, dan terjaga dari tidur. Kepala rasa agak kebas dan mamai-mamai. Tapi tidur yang aku dapat kali ini, sangat lena. Lena selena lena lena lenaelenanya.... Aku segera ambil kembali laptop aku daripada adik perempuan tercinta. Ingin buka, dan mencari benarkah ada penantian di sini? Di laman sesawang ini. Dan benarkah mimpi aku itu mimpi fantasi ke realiti? 

Aku layari internet, mencari....dan kini ku sedar, mimpi ku sudah berakhir. Ya, berakhir di sini. Apa yang aku doakan, moga Allah sentiasa menjaga insan-insan yang pernah hadir dalam hidupku. Semuanya aku serah pada Allah. Ya! Segalanya Allah. Subhanallah, Maha Suci Allah.... (nyanyikan lagu Segalanya Allah nyanyian Iwan Syahman)

(Apakah makna Amin dalam mimpi ini? Adakah insan-insan ini baru saja mendoakan kesejahteraan aku? Itu masih jadi tanda tanya sehingga kini.) 

Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk