Tin Besar

Tin Tong

Khamis, 3 Januari 2013

Kembalikan Langkahmu

Baru kesedaran itu timbul tatkala aku lalui pelbagai perkara kini. Dari terbit fajar hingga terbenam matahari, dari celik mata hingga pejamkan mata, aku harungi laluan ini. Ya, adakalanya aku hadapi dengan senang, tidak sukar malah aku tempuhi dengan kesenyuman. Namun, tak selalunya hari cerah. Langkahanku makin layu dan kaku lantas aku terpaku. Terkadang aku bisikkan pada diriku, "Hai manusia. Ruginya kamu tak gunakan masa dan tenaga yang ada ini untuk terus berkarya, terus berkerja dan terus bersemangat berkongsi apa yang kamu dapat sepanjang hidupmu?" Persoalan dan bisikan itu aku selalu lakukan buat diriku namun mengapa aku masih tak berganjak?

Fikirku lagi, "Mungkin aku sedang menyusun fail-fail yang dah berselerak kini atau... mungkin aku sedang tarik nafas di jeda ini dan mulakan kembali langkahan bertenaga, awal episod baru." Persoalanku sudah terjawab dengan masuknya tahun 2013. 2013, aku di mana agaknya?


Sebuah jawapan
yang
adanya masih belum

Tiada ulasan :

Tin Klik-Kluk