Tin Besar

Tin Tong

Sabtu, 22 Mei 2010

Review Filem Belukar

Salam pada anda semua...
Kali ini aku nak buat review sedikit mengenai
filem yang aku dah tonton tempoh hari.
Filem Belukar ini adalah hasil karya
pengarah serta penulis skrip muda, Jason Chong.
Belukar telah menampilkan Daphne Iking sebagai Eva
dan Bront Palarae sebagai Nik...
Menurut pandangan peribadi aku,
cerita ini sangat mengujakan kerana
pelbagai konflik telah digarapkan dalam cerita ini.
Selain itu, sebagai penonton,
susah untuk aku mendapatkan kepuasan dalam filem
kerana kadangkala filem kita... maaf cakap, kurang kualiti...
Ada yang cuba menghasilkan filem yang terbaik,
malah ada jua sesetengah pihak hanya mahu mengaut
keuntungan sahaja.
Aku tak boleh berhujah panjang dalam hal ini
kerana aku bukanlah
orang yang arif dalam bidang ini.
Aku cuma ingin memberikan pendapat sahaja.
Ternyata, cubaan Jason Chong kali ini berhasil
dengan menampilkan watak-watak yang baru,
kebanyakkannya di pegang oleh pelakon-pelakon yang
jarang diberi peluang beraksi di kancah layar perak.

Pengarah, Penulis Skrip & Lakon Layar oleh Jason Chong.



Poster Belukar yang mula ditayangkan 6 Mei 2010 yang lalu.



Berikut merupakan sinopsis filem ini.
Mengenal hati budi seorang insan biasa bukanlah satu perkara mudah.
Cuba bayangkan anda harus menyelami hati budi
seorang penipu professional.
Pernahkah seorang penipu jatuh cinta dan
bolehkah kekasihnya sendiri percayakan janjinya?
Sejauh manakah penipuan ini berterusan....
Eva adalah seorang penipu professional.
Tuntutan insurans yang melibatkan Eva
dalam 5 tahun ini berjumlah hampir melebihi 100 juta
dan kini Eva sedang disiasat oleh beberapa pihak.
Malangnya tiada seorang agen penyiasat insurans pun
mampu membuktikan Eva bersalah.
Tanggungjawab tersebut kini dipikul oleh Nik
iaitu seorang penyiasat insurans daripada
syarikat insurans ABG yang dihantar dari Eropah.
Dalam proses sisatan Nik itu, Eva telah jatuh cinta pada Nik
tanpa mengetahui identiti Nik yang sebenar.Namun Nik tidak percaya
akan keikhlasan cinta Eva.
Nik bergelut antara cinta dan tanggungjawab profesionalnya
iaitu membongkar penipuan Eva.
Adakah cinta Eva pada Nik ikhlas ataupun ianya juga satu penipuan?
Adakah Nik akan terus terperangkap dalam jerat cinta Eva
ataupun Nik berjaya mendapatkan kekuatan untuk membongkar identiti Eva?
Apakah kesudahan mereka?
SIAPA YANG MENIPU DAN SIAPA YANG TERTIPU ?




Daphne Iking memegang watak utama sebagai Eva.



Bront Palarae antara pemegang watak utama sebagai Nik.




Sebahagian pelakon-pelakon Belukar.( Gambar ketika soft launch event mereka.)


Belukar mampu memberi anjakan paradigma pada pengarah-pengarah
di luar sana supaya mencuba corak penceritaan yang baharu,
yang lebih rumit dan lebih complex. Semoga kita
bakal menikmati warna-warni yang lebih segar
dalam industri perfileman kita kelak. Insya Allah.

MaaS SalamaH Wa IlalliqA’



aku bagi 4 **** (hehe....)


2 ulasan :

Aimi berkata...

aik, hang tgk kat mana ery ? bukan kat pancha ke ? hmm.

4umyfans berkata...

aku tengok kat panggung... aku tak sempat
tengok kat pancha tempoh hari tu...

Tin Klik-Kluk